Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók neveléséhez nyújt segítséget az Oktatás 2030

Tantervi és módszertani útmutató füzetek címmel indított sorozatában az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport a pedagógusoknak nyújtott szakmai támogatás részeként ezúttal az intellektuális képességzavart mutató tanulók oktatásához kíván segítséget adni.

Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók gyógypedagógiai értelemben a tanulásukban akadályozott gyermekek körébe tartoznak, akik az idegrendszer biológiai és/vagy genetikai okokra visszavezethető gyengébb funkcióképessége, illetve a tartósan kedvezőtlen környezeti hatások miatt tartós, átfogó tanulási problémákat mutatnak. Az enyhe értelmi fogyatékosság sok esetben először éppen az iskolai tanulási helyzetekben jelentkezik először, szinte valamennyi tantárgy esetében, átfogóan és tartósan.

Ezért is rendkívül fontos, hogy a pedagógusok tisztában legyenek azokkal a zavarokkal, amelyek a tanítási-tanulási folyamat során jelentkezhetnek. Ezek közt segít eligazodni ez az útmutató, bemutatva egyben az enyhén értelmi fogyatékos tanulók motivációjára vonatkozó tudnivalókat, valamint kommunikációs, szociális, kreatív és kognitív képességeik másságát. 

A tanulásszervezés és a differenciálás területén is számos olyan gyakorlati példával ellátott segédlettel látja el a kiadvány az érdeklődő pedagógusokat, amelyek megkönnyíthetik az érintett tanulók fejlesztését akár a konkrét feladatok, tantárgyak, akár a szociális kapcsolatok szintjén. 

A kooperatív tanulási lehetőségek és a segítségül hívható digitális eszközök – interaktív táblák, digitális kártyák – széles tárházát is bemutatják a szerzők, és módszertani ajánlásokat fogalmaznak meg az együttnevelés gyakorlatával, a motiválás különböző formáinak alkalmazásával kapcsolatban is. 

Kitérnek arra is, milyen krízisszakaszokon mennek át a fogyatékos gyermekeket nevelő családok, és ezek figyelembevételével hogyan tehető zökkenőmentesebbé a pedagógus-szülő partnerség az oktatásban eltöltött évek alatt. 

A Hogyan támogassuk az intellektuális képességzavart mutató gyermekeket? című kiadvány az alábbi linkre kattintva érhető el:

https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/08/utmutato-az-enyhen-ertelmi-fogyatekos-tanulok-integralt-nevelesehez-.pdf