A tehetséges tanulókat szocio-emocionális téren is támogatni kell

Útmutató a tehetséges tanulók integrált neveléséhez című kötetükben az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport szakértői nem csak a tehetségterületek és -típusok között segítenek eligazodni, de bemutatják a kiemelkedő képességű tanulók gondolkodásának és tanulásának jellemzőit is. 

Mivel ezek a tanulók bármilyen etnikai, kulturális csoportból érkezhetnek és szociokulturális hátterük is igen eltérő lehet, ahhoz, hogy teljességében kibontakoztathassák képességeiket, megfelelő tanulási feltételeket és lehetőségeket kell biztosítani számukra. 

A tehetségek korántsem csak a felismert és azonosított tehetségterületeken igényelnek támogatást, hanem a szocio-emocionális fejlődés területén is. Ehhez pedig a pedagógusok közreműködésére is szükség van, hiszen az ő szerepük kulcsfontosságú az életkori jellemzőkhöz illeszkedő, sokrétű fejlesztést biztosító tanulási környezet kialakításában. 

Éppen ezért tér ki részletesen az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport kiadványa a kreativitás, mint iskola probléma kérdésére, mutatja be a tehetségazonosítás alapelveit, az ennek során használt objektív és szubjektív módszereket, valamint az induktív, a probléma- és a projektalapú tanulás lehetőségeit csakúgy, mint a felfedezéses tanulást, illetve a tehetségek mentorálása során bevethető digitális technológiákat. 

Az Útmutató a tehetséges tanulók integrált neveléséhez című kiadvány itt érhető el:

https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-tehetseges-tanulok-integralt-nevlesehez.pdf