Az innovatív vizuális nevelésről az új Nat-ban

A Magyar Rajzpedagógusok Országos Egyesülete támogatásával működő Vizuális Mesterpedagógus Műhely keretében tartott előadást Nyitrai Péter, az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport kerettantervi szakértője, vizuális kultúra szakmódszertani szakértő és tananyagfejlesztő arról, milyen megoldásokat kínál az új Nat a vizuális kultúra tantárgyat tanító tanároknak.

A 2020-as Nat legfontosabb változása az, hogy tanulóközpontú, azaz egyénre szabható tanulási eredményeket fogalmaz meg, míg a korábbi tantervek pedagógusközpontúak voltak. Most kulcsszerepet kap az aktív tanulás, az alkotva befogadás.

Az új Nat megközelítése a jelenségalapú problémamegoldás, esetenként projektekbe szervezve. Nagyon fontos újdonság a tantárgyi kapcsolódások tényleges kihasználására törekvés. A Nat emberképe a kulcskompetenciákhoz való tantárgyi kapcsolódásokban is megjelenik. Azok a pedagógiai elvek, amelyeket Winkler Márta 40 évvel ezelőtt a tanítási gyakorlatában elkezdett megvalósítani, végre megjelennek elvárásként, módszertani ajánlásként, sőt nagyon is konkrétan a tanterv szövegében – hívta fel a figyelmet a szakértő.

Nyitrai Péter Vizuális Mesterpedagógus Műhely keretében tartott előadása itt érhető el:

https://www.youtube.com/watch?v=Rs9tDbNouPA&feature=youtu.be