Áprilisban egy héten át a digitális oktatásé a főszerep az iskolákban.
Az IVSZ – Szövetség a Digitális Gazdaságért idén harmadik alkalommal rendezi meg a Digitális Témahetet április 9-13. között. A kezdeményezés fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a köznevelésben. Tanárok és diákok számos kreatív iskolai projektben fejlesztetik digitális kompetenciáikat a szokásos informatika óra keretein kívül, és megtapasztalhatják, miként szolgálhatja a technológia a jelenségalapú oktatást.
Az idei programsorozatban kiemelt szerepet kap a médiatudatosságra való nevelés, a gyermekvédelem, valamint a digitális közgyűjtemények használata.
Közös fejlődés
A Digitális Témahét inspiráló és rendkívül hasznos elemei a felkészülést segítő pedagógiai anyagok és mintaprojektek, amelyek a kezdeményezés weboldaláról tölthetők le. Olyan projektek levezényléséhez találunk itt részletes útmutatást, mint például a Hős kerestetik!, ahol 5-6. osztályos tanulók Petőfi Sándor János vitézén keresztül vizsgálják meg a hős fogalmát, mellesleg pedig digitális kollázsokat, társasjátékot készítenek, majd hős figurát programoznak. A Hullámok világa projektcsomagban a 11-12. évfolyamosok arról kapnak képet, miként befolyásolják életünket a különböző hullámok, sugárzások. A csoportos kísérletezések mellett a diákok digitális folyóiratot is készítenek.
A pedagógusok munkáját számos webinárium is segíti, amelyekről a témahét Facebook-oldala nyújt tájékoztatást. A webes szemináriumokból például lendületet nyerhetnek azok is, akik még nem rendelkeznek sok tapasztalattal a jelenség alapú oktatás terén, de lesz négyrészes webinárium-sorozat arról is, miként ismerhetők meg hazánk kulturális és természeti kincsei egy egészen új oldalról, a Minecraft számítógépes játék segítségével.
Kinek kell ez?
Míg a digitalizációban rejlő lehetőségekről talán kevesebb szó esik, az internet veszélyeiről annál többet hallunk. Sok szülő félti is gyermekét az online térben vagy a számítógépes játékok világában, és számos kutatás mutat rá: valóban érdemes figyelemmel kísérni a fiatalok digitális szocializációját.
Legutóbb a Microsoft felméréséből derült ki, hogy hazánkban tízből kilenc megkérdezett saját maga, vagy a közvetlen környezetében élők átéltek már ún. internetes incidenst, ami a nem kívánt kapcsolatfelvételtől a rosszindulatú bánásmódon át egészen a gyűlöletbeszédig terjedhet. Magyarország az összes atrocitástípusban a nemzetközi átlag felett teljesített, amely mélyebbre nyúló társadalmi jelenségek mellett azt is sejteti, hogy még nem tanultuk meg kihozni a legtöbbet a digitalizációból.
A jó ír az, hogy a digitális kompetenciák – amelyeknek része például a felelős internethasználat is – tanítható. A gyerekek digitális térben való eligazodását közös munkával, példamutatással tudjunk leginkább segíteni. Tartalmas játékokon, kreatív projekteken és fontos feladatokon keresztül megmutatható, milyen jópofa és hasznos dolgokra is használhatjuk a gépeket.